perjantai 6. maaliskuuta 2015

Työssäoppimispaikan esittely


Sisustusmyymälä Asko, Rauma

Asko on suomalainen sisustusmyymäläketju, johon tällä hetkellä kuuluu 34 sisustusliikettä ja kaksi nukkumisen maailmaan erikoistuvaa Asko Bonnell® -patjamyymälää.
Asko kuuluu Sotkan ohella Suomen johtavaan huonekalu- ja sisustusratkaisuja myyvään Indoor Group -konserniin. Konsernin liikevaihto oli vuonna 2012 184 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä noin 667. Indoor Group on kuulunut vuodesta 2005 lähtien Kesko konserniin.

Rauman Askon henkilöstöön kuuluvat myymäläpäällikön lisäksi kalustemyyjät (3 henkilöä), varastomies ja osa-aikainen siistijä.


Historia 
Askon tarina alkaa 13.8.1918, jolloin Aukusti Asko-Avonius perusti puusepänverstaan Lahteen. Aukusti oli köyhistä oloista lähtöisin oleva innovatiivinen visionääri, jonka pieni puusepänverstas kasvoi nopeasti Pohjoismaiden suurimmaksi huonekaluvalmistajaksi ja Suomen suurimmaksi huonekalukauppaketjuksi. 1930-luvulta lähtien Asko on ollut yksi tunnetuimmista suomalaisista tuotemerkeistä.
 
 
1950-luvulla Asko suuntasi katseet ulkomaille, erityisesti Länsi-Saksan markkinat kiinnostivat, olihan sieltä osoitettu kiinnostusta suomalaisia designtuotteita, myös huonekaluja, kohtaan. Suomalainen muotoilu oli niittänyt hyvää satoa koko 1950-luvun; Milanon muotoilumessuilta joka neljäs Grand Prix -palkinto oli tuotu Suomeen Askon huonekaluilla. Asko pyrkikin parhaansa mukaan hyödyntämään tätä Euroopan kiinnostusta suomalaiseen designiin, viemällä muun muassa Tapio Wirkkalan ja Eero Aarnion suunnittelemia huonekaluja. Hyvä design ja korkea kotimaisuusaste ovat yhä yksi Askon kantavista voimista.









 


Tuotteet ja palvelut












Askon valikoimaan kuuluvat kodin huonekalut, sängyt, sohvat, nojatuolit ja ruokailuryhmät, sekä sisustustuotteet kuten torkkupeitot, koristetyynyt, matot ja säilytyskorit. Asko-tuotemerkin sohvat valmistetaan käsityönä Lahdessa sijaitsevalla omalla sohvatehtaalla.











Asko tunnetaan myös laadukkaista Asko Bonnel-patjoista, -tyynyistä ja -vuodetekstiileistä.











Lisäksi Askosta löytyy laaja valikoima sisustukseen liittyviä pientavaroita sekä laadukkaat tekstiilien ja huonekalujen hoito- ja puhdistusaineet.

Askossa on käytettävissä, asiantuntevien myyjien lisäksi, erilaisia valintakoneita helpottamaan oikeanlaisten tuotteiden valitsemista. Tarjolla on myös sisustussuunnittelupalveluja asiakkaan tarpeiden mukaisesti.



3D-ohjelmalla voit rakentaa useista vaihtoehdoista juuri sinun tarpeeseen sopivan sohvan ja katsoa miltä sohva näyttää eri kangasvaihtoehdoilla


 

3D-ohjelmalla voit rakentaa huoneen haluamasi mittojen mukaan ja katsoa, miten sohva sopii ja sijoittuu tähän tilaan. Ohjelman avulla voit myös toteuttaa erilaisia sisustusratkaisuja.




Markkinointi
Askon markkinointistrategian mukaan kuluttajalle tarjotaan laadukas tuote, kilpailukykyiseen hintaan ja luotettavalla toimituksella. Markkinoinnissa hyödynnetään kanta-asiakasohjelmaa, erilaisia myynninedistämiskampanjoita sekä joustavia maksuehtoja. Markkinointilinja on yhtenevä kaikissa ketjun myymälöissä.

Visuaalinen markkinointi ja myymälän visuaalinen ilme (Asko Rauma)
Myymälä muodostuu miljöistä ja puolimiljöistä, eli mallihuoneista tai niiden osista, jotka on sisustettu ajankohtaisilla tuotteilla. Näiden tarkoitus on antaa asiakkaalle ideoita tuotteiden käytöstä ja yhdistämisestä. Myymälässä on lisäksi nk. volyymialueita, joissa ovat esillä sängyt, sohvat, keittiönpöydät jne. isoina ryhminä. Volyymialueita ei somisteta, tai somistetaan hyvin maltillisesti, jotta kokonaisuus pysyisi selkeänä. Miljöiden läheisyydessä sijaitsevat ristiinmyyntipisteet, jotka toimivat kampanjan mukaisen (miljööseen kuuluvan) sisustustuotteen massamyyntipisteenä.

Sisääntulon oikealta puolelta alkaa kierto myymälän ympäri. Selkeä käytävälinja ohjaa asiakasta tutustumaan ensin miljöihin ja löytämään sen jälkeen volyymialueet. Koska myymälä on yhtä avointa tilaa, on eri tuotealueiden löytäminen helppoa. Sisääntulon vasemmalla puolella sijaitsevat pientavarat ja sisustustuotteet. Isoilla myyntipöydillä ja seinähyllyillä on kampanjan mukaisia myyntiesillepanoja. Hieman taaempana sijaitsevat pientavaroiden massamyyntipöydät.















Myymälähenkilökunnalla on yhtenevät, hillityn väriset ja kauniit työasut. Palvelutiski on sijoitettu sisääntulon läheisyyteen niin, että asiakkaan on helppo löytää myyjä heti niin halutessaan.

Visuaalisen markkinoinnin linja ja materiaalit ovat yhtenevät kaikissa ketjuin myymälöissä. Visuaalisen yhteneväisyyden linja toteutuu myös eri markkinointikanavien välillä, esim. kampanjakuvastossa tietynlaisin tekstiilein pedattu sänky on samanlaisessa asussa myös myymälässä.

Askossa on sisustamisen iloa! 

Ei kommentteja: